Kiedy ceny paliw szybują do góry zwracamy się ku elektromobilności. Tymczasem niewiele osób wie, że już od 2014 roku w Polsce budujemy samochody solarne. Dowiedz się więcej o Lodz Solar Team i odkryj nasze słoneczne orły. 

W tym wpisie:

  • Idea pojazdu solarnego
  • Co to jest Eagle Two? 
  • Osiągi polskiego samochodu solarnego

Polscy konstruktorzy wielokrotnie zaskakiwali świat swoimi pomysłami. Nie inaczej jest w przypadku projektu studentów oraz absolwentów Politechniki Łódzkiej. We współpracy między innymi z firmą Bridgestone zbudowali już dwa auta solarne. Najnowsze Eagle Two na jednym ładowaniu pokona 2400 kilometrów. 

Idea pojazdu solarnego

Samochód solarny jest pojazdem napędzanym wyłącznie energią elektryczną. Ale od typowych “elektryków”, których z każdym rokiem przybywa na polskich drogach, odróżnia samochód solarny jeden szczegół. Na dodatek mocno wpływa on na wygląd pojazdu. Chodzi o panele fotowoltaiczne, które służą do generowania prądu podczas jazdy. Dzięki nim można wydłużyć zasięg takich samochodów nawet do kilku tysięcy kilometrów.

Co to jest Eagle Two? 

Eagle Two to drugi samochód solarny, który zbudowali studenci i absolwenci Politechniki Łódzkiej w ramach projektu Lodz Solar Team. W 2015 r. powstał Eagle One, który rozpędzał się do 120 km/h i przy słonecznej pogodzie oferował zasięg nawet 1500 kilometrów. Został zaprojektowany do wykorzystania w ruchu miejskim i świetnie się w nim spisywał.  

Jego następcę, czyli Eagle Two, zbudowano z myślą o udziale w prestiżowym wyścigu Bridgestone World Solar Challenge w Australii 2019 r. Eagle Two zajął w nim 2. miejsce w kategorii w klasyfikacji praktyczności pojazdów tj. sprawności manewrowania, komfortu kierowcy czy wyposażenia i estetyki wnętrza. Niestety, z powodu awarii falownika Eagle Two nie mógł brać udziału w głównej konkurencji, czyli wyścigu aut solarnych na trasie o długości niemal 3000 km. Dlatego Lodz Solar Team już pracuje nad następnym pojazdem słonecznym, którym chce zdobyć podium na kolejnych Mistrzostwach Świata w Australii. 

Osiągi polskiego samochodu solarnego

Eagle Two zaskoczył światową konkurencję pod wieloma względami. Jest to pierwsze pięcioosobowe solarne auto na świecie. Napędzają je dwa silniki o mocy 10kW każdy, a aerodynamiczny kształt nadwozia zmniejsza zużycie energii. Na pokładzie Eagle Two zainstalowano dwie baterie o pojemnościach 7,5k Wh oraz 60 kWh. W nadwoziu znalazły się oczywiście panele fotowoltaiczne o powierzchni 5 m2 i mocy 1kW.  

To wszystko w połączeniu z ultra niską masą własną pojazdu, wynoszącą mniej niż 400 km i opływowym, futurystycznym nadwoziem, pozwala rozpędzić słonecznego orła do prędkości 140 km/h. Jednak najważniejsze, że po pełnym naładowaniu obu baterii, Eagle Two może przejechać nawet 2400 km. 

Oczywiście ten pojazd zaprojektowano i zbudowano z myślą o udziale w wyścigu. Ale sama idea oraz konkretne rozwiązania techniczne prędzej czy później zostaną wykorzystane w konstrukcji miejskiego samochodu solarnego. Miejmy nadzieję, że polskie produkcji. 

*fotografia pochodzi z materiałów prasowych Lodz Solar Team.


Dodaj komentarz