Kiedy ceny paliw szybują do góry zwracamy się ku elektromobilności. Tymczasem niewiele osób wie, że już od 2014 roku w Polsce budujemy samochody solarne. Dowiedz się więcej o Lodz Solar Team i odkryj nasze słoneczne orły.
W tym wpisie:
Polscy konstruktorzy wielokrotnie zaskakiwali świat swoimi pomysłami. Nie inaczej jest w przypadku projektu studentów oraz absolwentów Politechniki Łódzkiej. We współpracy między innymi z firmą Bridgestone zbudowali już dwa auta solarne. Najnowsze Eagle Two na jednym ładowaniu pokona 2400 kilometrów.
Samochód solarny jest pojazdem napędzanym wyłącznie energią elektryczną. Ale od typowych “elektryków”, których z każdym rokiem przybywa na polskich drogach, odróżnia samochód solarny jeden szczegół. Na dodatek mocno wpływa on na wygląd pojazdu. Chodzi o panele fotowoltaiczne, które służą do generowania prądu podczas jazdy. Dzięki nim można wydłużyć zasięg takich samochodów nawet do kilku tysięcy kilometrów.
Eagle Two to drugi samochód solarny, który zbudowali studenci i absolwenci Politechniki Łódzkiej w ramach projektu Lodz Solar Team. W 2015 r. powstał Eagle One, który rozpędzał się do 120 km/h i przy słonecznej pogodzie oferował zasięg nawet 1500 kilometrów. Został zaprojektowany do wykorzystania w ruchu miejskim i świetnie się w nim spisywał.
Jego następcę, czyli Eagle Two, zbudowano z myślą o udziale w prestiżowym wyścigu Bridgestone World Solar Challenge w Australii 2019 r. Eagle Two zajął w nim 2. miejsce w kategorii w klasyfikacji praktyczności pojazdów tj. sprawności manewrowania, komfortu kierowcy czy wyposażenia i estetyki wnętrza. Niestety, z powodu awarii falownika Eagle Two nie mógł brać udziału w głównej konkurencji, czyli wyścigu aut solarnych na trasie o długości niemal 3000 km. Dlatego Lodz Solar Team już pracuje nad następnym pojazdem słonecznym, którym chce zdobyć podium na kolejnych Mistrzostwach Świata w Australii.
Eagle Two zaskoczył światową konkurencję pod wieloma względami. Jest to pierwsze pięcioosobowe solarne auto na świecie. Napędzają je dwa silniki o mocy 10kW każdy, a aerodynamiczny kształt nadwozia zmniejsza zużycie energii. Na pokładzie Eagle Two zainstalowano dwie baterie o pojemnościach 7,5k Wh oraz 60 kWh. W nadwoziu znalazły się oczywiście panele fotowoltaiczne o powierzchni 5 m2 i mocy 1kW.
To wszystko w połączeniu z ultra niską masą własną pojazdu, wynoszącą mniej niż 400 km i opływowym, futurystycznym nadwoziem, pozwala rozpędzić słonecznego orła do prędkości 140 km/h. Jednak najważniejsze, że po pełnym naładowaniu obu baterii, Eagle Two może przejechać nawet 2400 km.
Oczywiście ten pojazd zaprojektowano i zbudowano z myślą o udziale w wyścigu. Ale sama idea oraz konkretne rozwiązania techniczne prędzej czy później zostaną wykorzystane w konstrukcji miejskiego samochodu solarnego. Miejmy nadzieję, że polskie produkcji.
*fotografia pochodzi z materiałów prasowych Lodz Solar Team.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.