Kobieta myśli o elektrycznym samochodzie

Przeróbka zwykłego auta na “elektrowóz”

Jeżeli marzysz o własnym “elektrowozie”, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: możesz przerobić swoje auto z napędem spalinowym na “elektryka”. Po co to robić i czy warto – wyjaśniamy w poniższym wpisie. 

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Przeróbka auta spalinowego na elektryczne polega na wymianie silnika, montażu baterii i nowej instalacji elektrycznej.

  • Koszt konwersji wynosi ok. 10 tys. euro (np. dla Renault 5).

  • Główne zalety to niższe koszty eksploatacji, ale ograniczeniem jest zasięg (ok. 100 km) i wzrost masy pojazdu.

  • Rozwiązanie najlepiej sprawdza się w autach miejskich używanych na krótkich trasach.

 

Przy aktualnych cenach na stacjach elektromobilność wydaje się bardzo kusząca. Dużym ograniczeniem są jednak koszty zakupu w pełni elektrycznych pojazdów. A gdyby tak przerobić własne auto na elektryka?

Jak przerobić napęd spalinowy na elektryczny?

Takie modyfikacje wykonują już specjalistyczne firmy. W teorii wszystko wydaje się proste:

  • usuwamy z pojazdu silnik spalinowy,
  • w jego miejscu instalujemy silnik elektryczny,
  • montujemy ogniwa, 
  • całość spinamy nową instalacją. 

W ten sposób można stosunkowo tanio przerobić auto z napędem spalinowym na elektrowóz. W przypadku Renault 5 taka przeróbka kosztuje ok. 10 tys euro.

Wady i zalety przeróbki na elektrowóz

Podstawową korzyścią z przeróbki na napęd elektryczny są oczywiście oszczędności na paliwie. Aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy ta inwestycja się zwróci, trzeba wziąć pod uwagę roczne przebiegi auta i cenę prądu. Komfort jazdy takim elektrowozem może być różny: w przypadku małych pojazdów ogniwa zasilające mogą stanowić nawet 25% jego masy, co z pewnością nie podnosi ani wygody, ani osiągów. 

Warto też wspomnieć o stosunkowo niewielkim zasięgu tego rodzaju aut. Zwykle wynosi on niewiele ponad 100 km. Z drugiej strony do pokonywania krótkich dystansów jest wystarczający, a ładowanie takiego elektryka trwa niespełna 4h. Dlatego najkorzystniej jest przerobić na napęd elektryczny samochody miejskie, wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, czyli do dojazdów do pracy czy na zakupy. A może lepiej kupić oryginalnego elektryka, a używane i używany samochód oddać do skupu aut?